onsdag 29 augusti 2007

Historier från 58:an del 1

Jag är en hängiven kollektivtrafikant, vilket kan bero på att jag inte har körkort och ofta har på mig skor som inte lämpar sig för allt för långa promenader.

Det innebär att jag upplever en del på mina turer, framförallt bussturer och oftast brukar det flyta jättebra.

Men när jag var påväg in till stan i måndagskväll så funkade det inte alls. Planen var att ta buss 58 17:05 för att vara inne på centralen vid 17:30, den bussen kommer inte och det har ju hänt förut så jag väntade på nästa som enligt tidtabellen skulle komma 17:19, inte heller den dyker upp. När 17:36 bussen inte heller kommer börjar jag bli smått irriterad så jag ringer Västtrafik för att höra om det hänt något. Efter att ha suttit i telefonkö i 10 minuter kommer jag fram och får reda på att 17:05 bussen är "extremt försenad" (nähä! tänkte jag stilla för mig själv) och att den ska komma om ca 3 minuter. Visst kommer den efter 3 minuter MEN den åker förbi och på den står det Ej i trafik, det kommer ytterligare en buss och även på den står det Ej i trafik. Vi det här laget är jag mer än lovligt förbannad så när det till slut kommer en buss vid 17:55 så ser jag ut som ett åskmoln när jag kliver på bussen.

Det som verkligen stör mig med den här historian är att Västtrafiks informatör säger att bussen ska komma och hämta upp de passagerare som väntar men när bussen väl kommer kör den bara förbi.

Man kan ju undra hur deras rutiner fungerar för inte är det synkat mellan förare och informatörerna i alla fall.

Jag har nu fyllt i dels en lapp med begäran om kompensation och en med synpunkter så nu är det bara att vänta och se om det ger något.

Inga kommentarer: